Sunday, May 3, 2009

Catatan 100 hari Jamlus Marcosa #1

Pagi ini lelaki berbadan tegap itu melangkah seperti biasa, menghayun kaki dengan penuh keyakinan. Mencari rezeki demi sesuap nasi. Rindu hati Jamlus terhadap abangnya Ahmad Marcosa kian terasa. Kisah hitam itu masih terngiyang2 dibenaknya. Bagai semalam kisah itu terjadi walaupun sudah 5 tahun berlalu. Biarlah…Biarkan masa menentu. Suatu hari pasti dia akan bertemu dengan abangnya.Walaupun jasad sudah berpisah dengan nyawa. Dalam kiraannya masih ada 100 hari lagi sebelum dia berlepas ke Calcutta. Kalau boleh, teringin rasa hati menatap wajah abang kandungnya sebelum dia meninggalkan Malaysia.

Petang itu, Jamlus menunaikan solat asar. Sekian lama air wuduk tidak menyentuh kulitnya. Hidupnya kini sudah berubah. Dia betul2 ingin insaf.

Sesudah memberi salam,Jamlus merasakan seluruh badannya bergetar. Menggigil. Tetapi tidaklah begitu ketara. Namun,rasanya mengasyikkan. Dia tersandar di dinding putih itu. Songkok hitam di atas kepala nya diletakkan diribanya. Entah kenapa dia merasakan seolah2 masanya sudah tiba. Mungkin Dia Maha Pecipta ingin menjemput pulang. Jamlus beristighfar panjang.

Jamlus memandang kalendar buruk itu. Masih ada 40 hari lagi untuk dia berlepas. Sedikit persiapan sudah mula dilakukan walaupun hatinya berat ingin meninggalkan Malaysia. Petang asar itu, songkok peninggalan arwah ayahnya dicapai. Dia bediri tegak. Hatinya kusyuk menghadap ilahi. Sesaudah solat, dia melemparkan badannya di atas sofa itu. Tangannya diletakkan ke dahi. Fikiran Jamlus melayang dalam ketenangan petang itu.

Namun ketenangan petang itu hanya seketika. Tiba-tiba pusatnya berdenyut. Terasa sedikit sakit diperutnya. Tangannya ditekapkan ke pusatnya itu. Peluh dingin mula mengalir dicelah2 liang romanya. Jamlus terpandang di sudut peti ais. Sekilas pandang kelihatan bayang seorang lelaki berbadan tegap memerhatikannya. Namun bila diperhatikan betul-betul, tiada apa pun di situ. Hatinya berdegup laju. Bimbang. Fikirannya berkecamuk. Siapakah laki2 yg menjelma itu. Memang kelibat lelaki itu sering mucul sejak kebelakangna ini. “Ya Allah jika Kau ingin menjemput nyawa ku…Cabutlah nyawa ku dalam keadaan orang beriman.”

Bersambung...

4 comments:

dalia said...

Kisah benar kah ini???

ah soon said...

owh tidak....kisah ini hanya rekaan penulis semata2...tiada kene mngene dgn makhluk hidup yg masih hidup atau yg sudah meninggal.....hehehe

dalia said...

...ooooo..patutler...cite mcm 1001 mlm pulak!..Ahaks!

zarith said...

cerita ni menakotkan..
huhu