Thursday, April 16, 2009

Diari Ahmad Marcosa 3

Jam dinding menunjukkan pukul 12. Tapi malangnya jam itu kehabisan bateri, bateri sedozen yang aku beli di Myden dah habisku gunakan. Mengikut pengamatan aku, malam itu baru sekitar pukul 9 malam...

Hatiku terus tertanya-tanya, dari manakah datang suara itu...jari jemariku mengaru2 kepala yang tak berapa nak gatal tu...lalu aku aku melangkah masuk, tak sedap hati..pintu itu aku tutup rapat2...takut2 kalaulah yang memberi salam tadi hantu mungkin hantu itu mampu menembusi dicelah2 pintu dan mengigit leherku....

Sebaik sahaja pintu ditutup rapat, kedengaran suara kembali memberi salam....aduhh....sape pulak ni..peluh sejuk ku deras mengalir, jantungku berdegup laju bagai debaran seorang ayah menanti anak yang baru lahir di pintu wad bersalin....ahh..aku memberanikan diri.. ku genggam erat tombol pintu itu. Lalu aku buka pintu itu sambail menyahut salam itu.

waalaikumsalam...

Huh! Terperanjat beruk aku melihat seorang wanita seumur emak aku betul2 bediri tegak di depan mataku. Walaubagaimanapun, hatiku yg berdebar tadi kembali lega apabila aku menyedari wanita di depan mataku adalah mak cik Emon..jiran berdekatan rumahku.huhu

hah!Mak cik Emon..sape la sy igat tadi..

..oi Mad...nape lame bebenor nak bukak pintu..puas aku tunggu kat luar ni.

yeke cik Mon..sorry la yer...tadi sy dah bukak pintu takde plak org kat luar ni...

..mane tak nye..dari tadi aku tunggu, ko tak bukak2 pintu..perut mak cik ni sakit nak tekencing..aku balik la umah jap....nah! ambik ni..kueh apam, makan la,saje acik buat lebih,buleh bagi ko sket...








No comments: